Værd at vide som lejer

Hvordan får jeg mit depositum igen?

For at kunne få dit depositum refunderet fra udlejer, kræver det at du tilbagebringer boligen i samme stand som ved indflytning eller nyistandsætter boligen, og dette gøres ved at der udføres følgende:

Malerarbejde

Der betegnes som maling af vægge og lofter i alle boligens rum, maling af alt træværk som oftest er: fodpaneler, gerigter, karme, døre, vinduespartier, terrassedørspartier m.m. Boligen skal males i den korrekte glans samt type af maling som udlejer kræver, og dette er ofte maling produceret af en godkendt malergrossist.

Billigt produceret maling, som ikke kan yde den helt dækkende basis som der ønskes, kan derfor ikke bruges til en istandsættelse. Spørg gerne Udflytningsgaranti til råds hvis I selv ønsker at istandsætte og er i tvivl om brug af produkter. Det anbefales dog altid at få en professionel til at udføre sin istandsættelse.

Gulvslibning

Der betegnes som enten en let eller grov slibning af alle boligens trægulve samt træbordplader hvis dette har forbrugs ridser, hakker eller slidtage.
Udlejer vil som udgangspunkt stort set altid have at deres gulve skal let slibes samt lakeres. Forskellen på om et gulv skal have en grov eller en let slibning er hvis der forekommer for mange dybe hakker eller ridser i gulvet som trænger igennem lakken og derved trænger ned i trægulvet herunder.

Ved dette skal der slibes udover lakken noget af overfladen på trægulvet som også kaldes en “Grovslibning eller en Fuld slibning”. Gulvene skal efterfølgende have 2-3 gange lakering med en godkendt lak, som kun skaffes fra godkendte gulvgrosister i Danmark. Inden det sidste lag lak skal gulvet poleres som giver en glat og flot overflade på gulvet. Lakken er til at beskytte gulvet så det ikke kan modtage væsker eller lignende der kan ødelægge/misfarve gulvet.

Hovedrengøring og vinduespudsning

Der betagnes som at hele boligen hvoraf der forekommer snavs, støv, kalk, slidtage mm. Udlejer kræver ofte at alt er gjort rent samt afkalket, så boligen står som ny eller som den blev modtaget ved indflytning.
Det er, som mange ellers tror, ikke nemt at lave en hovedrengøring samt vinduespudsning som skal godkendes ved et fraflytningssyn, da der ofte overses mindre ting, som vil blive kasseret ved et fraflytningssyn og derfor kan udlejer kræve at deres rengøringsmedarbejdere skal gøre rent efter lejeren selv har prøvet.
Hvis Udflytningsgaranti udføre jeres hovedrengøring og vinduespudsning sammen med vores istandsættelse, er dette noget, der vil gives garanti på. Ved eventuelle fejl eller mangler på rengørings arbejdet vil vi stå for omkostningen på udbedringen.

Flytning af indbo

Udlejer kræver altid at lejligheden står helt tom som da den blev overtaget. Alt indbo skal være ude af lejemålet når flyttesynet forekommer, samt alt skal være taget ned fra vægge og lofte og alle rawlplugs samt forbrugshuller skal være lukket (herefter skal malerarbejdet udføres).

Udflytningsgaranti kan til en fordelagtig pris være behjælpelige med at stå for jeres flytning af indbo. Vores professionelle flyttefolk vil hjælpe jer med at pakke alt ned, flytte fra A-B og have alt det nødvendige med til en hurtig og nem flytning. Skulle uheldet opstå har vi styr på vores forsikringer så alt vil blive dækket. Det kræver ofte rigtig meget at flytte alle ens ting selv, hvorimod man til billige penge kan få hjælp af flyttefolk, som lever af dette til daglig. Vi kan kun anbefale at hyre flyttefolk så ens eget overskud kan bruges andetsteds.

Sådan for du hjælp til fraflytning

Alt du skal gøre, for at vi kan hjælpe dig med en fraflytning, så du kan få dit fulde depositum retur er:

Indhent et tilbud

Efter formularen er udfyldt vil du få tilsendt nogle tider og datoer til at vores professionelle medarbejdere kan komme og besigtige din sag så der kan vurderes helt præcist hvad det kræver for din bolig at blive istandsat, husk på at det er ganske uforpligtende at vi besigtiger for efterfølgende at give dig et holdbart tilbud på præcis hvordan din bolig skal istandsættes.

Efter tilbud godkendes pr mail

Dit tilbud skal af juridiske årsager godkendes over mail, hvorefter vi vil oprette din sag i vores system med den oplyste startdato (den dag alle ting er ude af lejligheden) og datoen for synet. Du vil derefter få tilsendt en mail med oplysning om at sagen er oprettet i systemet, samt hvilken dag og tidspunkt vi kommer for at tager imod nøglen. Du skal derefter ikke gøre andet end at forlade boligen, hvorefter du ikke behøver at du kommer igen hvis du giver os fuldmagt til at tage dit flyttesyn for dig.

Istandsættelsen

Når vi har modtaget din nøgle vil vores projektleder, der er tilknyttet sagen først og fremmest gå hele sagen igennem, for at se at alt er som beskrevet i aftalen/tilbuddet, og han vil opsætte en nøgleboks tæt ved lejemålet, så de forskellige håndværkere har adgang til sagen (der bruges ikke nøglebokse til at fastgøre med skruer da udlejer ikke brydes om dette). Herefter vil maleren gå igang med sin afdækning og maling af boligen. Efter afdækning af lejemålet, vil gulvmanden komme for at lave det aftalte arbejde på gulvet i forhold til tilbuddet. Når gulvmanden er færdig, kommer maleren igen for at male fodpaneler, som vil få mærker efter gulvmanden arbejde.

Efter malerens sidste besøg, vil vores yderst dygtige rengøringsfolk komme på sagen for at udføre rengøringsarbejdet ifølge aftalen/tilbuddet. Herefter vil vores projektleder, som er tilknyttet sagen, komme for at gå alt arbejdet igennem efter fejl og mangler, så alt er istandsat som efter udlejers ønske. Hvis fejl eller mangler forekommer er dette noget vores projektleder vil få udbedret ved at kontakte den pågældende håndværker. Din sag burde herefter stå fejlfri til at vi kan foretage et fejlfrit udflytningssyn med din udlejer, så du vil kunne få dit fulde depositum retur. Vi skriver herunder hvad det indeholder i vores typiske istandsættelse.

Malerarbejde

•   Fuld afdækning af alt der ikke skal males
•   Spartling af forbrugshuller.
•   Maling af vægge i den maling som boligselskabet ønsker. Oftest bliver vægge malet i glans 5 eller glans 7.
•   Maling af lofte i den maling som boligselskabet ønsker. Oftest bliver vægge malet i en glans 5 eller en glans 7.
•   Maling af træværk (fodpaneler og indfatninger) i den maling som boligselskabet ønsker. Oftest bliver træværket malet i en glans 40 (Træværksmaling)
•   Maling af vægge og lofte i badeværelset bliver, malet i den maling som boligselskabet ønsker. Oftest bliver vægge malet i en glans 20 eller glans 25.
•   Maling af vægge over køkkenbordplade, bliver malet i den maling som boligselskabet ønsker. Oftest bliver vægge malet i en glans 10, 20 eller 25.
•   Hvis udsugning eller udsugninger forekommer i lejligheden bliver der malet med spærende maling rundt om.
•   Hvis spots forekommer i lejemålet og derved har lavet et varmeskjold omkring spottet bliver dette malet med spærende maling.

Gulvslibning

•   Alle trægulve bliver fuld/let slebet alt efter behov. Prisen i tilbudet er efter behovet.
•   Alle trægulve bliver lakeret 3 gange.
•   Alle trægulve for en mellemslibning/polering imellem 2 og 3 lag lak

Hovedrengøring

  • Støvsugning og vask af alle gulve.
  • Aftørring og vask af alle overflader.
  • Aftørring og vask af køkkenbordplade/køkkenbordplader 
  • Aftørring og afvaskning af alle overskabe, underskabe samt højskabe i køkken (der vaskes indvendigt samt ovenpå alle skabe, hylder, skuffer og låger)
  • Affedtning og afvaskning af emhætte samt emhætte filter/filtre.
  • Afkalkning af perlator på køkken armatur og badeværelse armatur samt eventuelle andre armaturer.
  • Pudsning af vinduer. Såfremt disse er tilgængelige indefra. Vinduer som ikke er tilgængelig fra lejligheden vil ikke blive pudset (Udlejers ansvar).
  • Aftørring og vask af vindueskarme.
  • Aftørring og vask af alle dørblade 
  • Aftørring og vask af alle dørkarme 
  • Aftørring og vask af alle gerigter (paneler ved karme) 
  • Aftørring og vask af vægge og lofte (hvis nødvendigt.)
  • Aftørring og vask af alle håndtag.
  • Aftørring og vask af fodpaneler og indfatninger.
  • Afspritning og aftørring af spejl/spejle 
  • Afkalkning, aftørring og vask af bruser.
  • Afkalkning, aftørring og vask af bruseniche.
  • Afkalkning, aftørring og vask af toilet. (toilet afrenses samt afkalkes så langt ned i kummen som muligt) 
  • Aftørring og vask af badeværelse.
  • Afkalkning af alle fliser samt rens af fuger mellem fliser.
  • Afstøvning samt afvaskning af radiatorer på for og bagside samt sider og nede imellem varmelameller (topdæksel klikkes af på radiator hvorefter der kan rengøres imellem varmelameller
  • Rens af afløb på badeværelse.
  • Afrensning samt afvaskning af tørretumbler.
  • Afrensning samt afvaskning af vaskemaskine.
  • Afrensning samt afvaskning af alle filtre til opvaskemaskine samt dæksel og dækselgevind til saltpåfyldning.
  • Afvaskning samt aftørring af front dæksler til opvaskemaskine og tørretumbler (der kan forekomme 2 dæksler på hver maskine) 
  • Affedtning, aftørring og vask af Køleskab.
  • Affedtning samt afvaskning af ovnplader samt riste (Kraftig ovnrens bruges) 
  • Afmontering af stål bagplade i ovn for affedtning og afvaskning af blæser samt bagende af ovn. (Kraftig ovnrens bruges) 
  • Affedtning, aftørring og vask af ovn. (kraftig ovnrens bruges) 
  • Aftørring og vask samt afrimning af fryser.
  • Affedtning, aftørring og vask af opvaskemaskine.
  • Afvaskning af alle membraner på køleskab, ovn, vaskemaskine, opvaskemaskiner, tørretumblere.
  • Afvaskning under alle vandbakker i køkken og badeværelser.
  • Afvaskning af udsugningsventiler/ventilationsriste.  
  • Pudsning af glaspartier og eller værn på terresse/altan, hvis dette forekommer. 
  • Fejning og afvaskning af altan (hvis der skal afrenses alger vil dette komme som tillægspris) 
  • Eventuelle stænk pletter afrenses fra gulv, radiatorer samt alle andre overflader.
  • Let polering af corian vask på badeværelse hvis dette forekommer i lejemålet. 

Få dit depositum igen når du flytter – Vores garantiordning

Hos Udflytningsgaranti har vi specialiseret os i at hjælpe den private lejer, med at kunne få sit fulde depositum igen. Ved brug at vores hjælp til istandsættelse, er du sikret til at kunne få dit depositum tilbage da vores garanti ordning ellers vil gå ind og tilbagebetale dig pengene, hvis der skulle være fejl eller mangler på vores arbejde. Vores garanti ordning fungere således at hvis f.eks en væg ikke er malet tilstrækkeligt og udlejer mener at væggen skal males om, vil din udlejer efter flyttesynet få en af deres håndværkere til at genmale væggen, hvorefter du vil få tilsendt regningen som enten vil blive fratrukket dit depositum eller at du skal betale den tilsendte regning. I begge tilfælde vil vores garantiordning betale dig pengene for den udgift fra udlejer. Vi betaler simpelthen pengene tilbage på din konto. Læs gerne om vores anmeldelser på https://dk.trustpilot.com/review/udflytningsgaranti.dk, hvor du kan se flere tilfælde hvor kunder har benyttet sig at vores garantiordning.

Det kan derfor kun være en økonomisk fordel at benytte os til din istandsættelse, da vi giver garanti på vores arbejde, og i næsten alle tilfælde er langt billigere end udlejers håndværkere, som du ikke kender prisen på før arbejdet er udført og trukket fra depositummet. Det skal også nævnes at det tit forekommer at regningen fra udlejer er i den grad så udover at udlejer taget depositummet sender en yderligere regning som skal betales for deres istandsættelse, ved brug at vores hjælp vil i på forhånd kende udgiften på din fraflytning.

Hvad gør jeg hvis mit depositum er lavere end jeres tilbud

Hvis det tilsendte tilbud fra Udflytningsgaranti er højere en hvad du har lagt i depositum, kan det stadig godt svare sig for dig, at få os til at udføre istandsættelsen. Hvis vi har vurderet at tilbuddet overstiger dit depositum vil det i de fleste tilfælde også være en højere pris som din udlejer vil bekoste istandsættelsen. Du vil efter de har istandsat få tilsendt regningen hvoraf det beløb der overstiger depositummet skal betales, og hvis det nægtes vil udlejer med stor sandsynlighed videreføre sagen retsligt for at indhente deres udestående beløb, som blev brugt til istandsættelsen.

Flyttehælp

Med vores erfaring indenfor fraflytninger vil det altid være en stor hjælp og lettelse for en lejer at få flyttehjælp, da denne proces ofte kan blive til en dårlig oplevelse, hvis man ikke har været i processen før. Vi har med vores mange års erfaring fået den præcise viden omkring hvordan en istandsættelse skal foretages og hvad en udlejer kræver. Vi kender til det forskellige materialevalg som de forskellige udlejere kræver, da vi har arbejdet for/med de fleste i Danmark. Vores tilgang til udlejere samt kendskab påvirker ofte en bedre situation og nemmere flyttesyn, da de fleste udlejere kender til vores firma og derfor ved at når Udflytningsgaranti istandsætter at resultatet er tilfredsstillende. I visse tilfælde oplever vi, at når udlejer møder os ved flyttesynet, gennemgår de ikke sagen ligeså grundigt, som hvis der var blevet benyttet et andet selskab eller hvis lejer selv har stået for istandsættelsen.

Vi hjælper alle

Vi hjælper alle med flyttehjælp og istandsættelse, så er du en lejer, udlejer, et bosted, et opholdssted for unge, erhverv eller noget helt andet, så står vi klar til at hjælpe med vores ydelser.

5 gode råd til når du skal flytte – Sådan får du dit depositum retur

1 – Indhent tilbud på istandsættelsen samt flytningen for at se om det overskueligt at udføre istandsættelsen selv, for at vide hvis ikke det bliver godkendt at du alligevel skal betale udlejer for at istandsætte. Erfaring fortæller os at mange fortryder at have istandsat selv for at have brugt tid, penge og kræfter, for at udlejer herefter udbedre de fejl og mangler, der forekommer og tager depositummet samt en eventuel efterregning. Ved brug af vores istandsættelse vil du være garanteret dit depositum tilbage så der ikke er noget uvished.

2 – Sørg for at have alt dokumentation på plads i forhold til udlejer. Her taler vi om rapport fra indflytningen samt alt den dokumentation i form at mail, sms eller samtaler du har haft med udlejer. Dette er i høj grad godt materiale at have med til et fraflytningssyn, så der kan argumenteres for hvordan og hvorfor boligen er blevet istandsat efter rapporten.

3 – Overvej at benytte et flyttefirma til selve “flytning af indbo”, da det kan være en tung proces at skulle flytte alt ens indbo samtidig med at man eventuelt skal udføre en istandsættelse, hvis ikke der bruges et firma som Udflytningsgaranti til dette. Udover ens arbejde og hverdag med familien er hele processen ved flytning en tidskrævende og besværlig proces, og vi vil med glæde hjælpe med alt, så du blot skal aflevere nøglen og tage videre til den nye bolig uden at skulle løfte en finger.

4 – Overvej at benytte et firma til istandsættelsen så du slipper for den besværlige proces med at købe/leje det rigtige værktøj og maskiner, for så at kunne risikere at arbejdet alligevel ikke bliver godkendt af udlejer. Ved brug af Udflytningsgaranti vil vores garanti altid gå ind og dække, så ligegyldigt hvordan det forløber sig, er du sikret til at kende til din fremtidige økonomi.

5 – Overvej at have et eksternt firma med til fraflytningssynet end udlejer, så synet vil overholde den gældende lejelov i Danmark. Det er vigtigt at der ikke pålægges lejer ansvaret for at udbedre ting i boligen som ikke nødvendigvis er tildelt lejer. Dette vil et firma der kender til lejeloven kunne tilse og derved sørger for at ansvaret og omkostningen for udbedringen ikke pålægges lejer. Ved brug af Udflytningsgaranti vil denne service være inkluderet i vores pris, så det ikke vil koste dig yderligere at skulle have et firma med til fraflytningssynet. Dette er noget vi omkostningsfrit giver med ved brug af os til en istandsættelse.