Lejeloven

Her finder du hjælp til lejeloven ved fraflytning

Lejeloven – Ligetil

Vi vil prøve at forklare, hvad der er værd at vide i Lejeloven for dig som privat lejer ved fraflytning.

Kontakt os hvis du søger istandsættelse ved fraflytning af dit lejemål

Hvad siger Lejeloven?

Først og fremmest er Lejeloven lavet for at sikre både lejer og udlejer for uoverensstemmelser ved både indflytning, i den periode lejeboligen lejes ud, samt ved fraflytningen af boligen.

Hvor meget af mit depositum kan jeg få retur?

Som udgangspunkt kan du få hele dit depositum retur, hvis du istandsætter lejligheden efter Lejelovens forskrifter.

Kan der kræves, at du afleverer lejemålet nyistandsat, hvis lejemålet var nyistandsat, da du flyttede ind. Det vil sige, at du skal betale for “istandsættelse” af alt, så det fremstår nyt.

kan der kræves en “istandsættelse”, når du fraflytter et lejemål. En normal istandsættelse er nødvendig med følgende: “Malerarbejde” på vægge og lofter samt træværk, “slibning og lakering af gulve” samt en “hovedrengøring og vinduespudsning”.

Kontakt os for istandsættelse, udflytnings rengøring, malerarbejde, gulvarbejde m.m.

Udover en istandsættelse

Udlejer kan kræve, at alt står i samme stand som ved indflytning. Køkken, badeværelse, skabe m.m. skal derfor bringes i samme stand som ved indflytningen, hvilket indebærer at de forskellige ting ikke må være i stykker eller have slemme brugsskader, såsom dybe ridser, dybe hakker eller lignende.

Der må forekomme det der kaldes “slid og ælde”, men dette er et vidt begreb, og er derfor svært for den normale lejer at skønne. Udflytningsgaranti kommer gerne uforpligtende ud og foretager et “før-syn-eftersyn” som derved kan give jer en forventning om, hvad der skal laves og hvad det vil koste. I skal blot indhente et tilbud under Indhent Tilbud på vores hjemmeside.

Hvad siger Lejeloven om depositum?

Som udgangspunkt, er din udlejer forpligtet til at returnere dit depositum, hvis du selv har stået for istandsættelsen og derved har bragt boligen i samme stand som ved indflytning. Udlejer kan aldrig kræve, at du sætter boligen i bedre stand end som modtaget jævnfør Lejelovens egne paragraffer.

Udflytningsgaranti vil altid deltage til flyttesynet, når vi har istandsat en bolig for herved at sørge for at synsmanden til det pågældende syn, holder sig indenfor Lejelovens rammer. Det vil ofte være en fordel at få os eller en anden udbyder af denne service til at deltage i et flyttesyn, da vores kendskab til Lejeloven gør os i stand til at håndtere et flyttesyn korrekt og takle eventuelle problemstillinger eller uoverensstemmelser med udlejer.

Hvor meget af mit depositum kan jeg få tilbage?

Ved at have benyttet vores istandsættelse, vil du kunne få dit fulde depositum retur, hvis alle de anbefalede punkter i vores tilbud er blevet udbedret af enten os, andre eller dig selv. Det kræver dog en istandsættelse af boligen, hvis det fulde depositum skal returneres.

Hvis ikke istandsættelsen ikke udføres, vil din udlejer udføre denne med dit depositum og i visse tilfælde kan regningen overstige, hvad der er betalt i depositum. I disse tilfælde vil lejer få tilsendt en regning hvoraf beløbet som overstiger depositummet vil skulle betales

Slid og ælde / forbrugsslidtage

Ved en fraflytning må der forekomme slid og ælde, også kaldet forbrugsslidtage. Med dette menes det slid, der forekommer på de forskellige ting i en bolig: køkkenet, badeværelset, værelser, skabe, hårde hvidevare, sanitet og hvad der ellers forekommer i boligen ved indflytning.
Det er svært som lejer at kende grænsen for hvornår det er misligeholdelse, og hvornår det er forbrugsslidtage, men en god tommelfingerregel er, at hvis de mindre ridser der forekommer på de forskellige ting er noget, der kan slibes/poleres væk, er dette noget der vil blive opfattet som forbrugsslitage, da dette er noget der vil kunne udbedres ved en istandsættelse. Ligeledes vil det også være forbrugsslidtage, hvis det er noget, der vil kunne fjernes ved Malerarbejde, Gulvarbejde, eller en Rengøring.

Udflytningsgaranti vil med glæde hjælpe dig med istandsættelsen eller give dig et uforpligtende tilbud, så du kan få en professionel vurdering af hvad der forekommer som misligeholdelse eller forbrugsslitage.